
Arviointi
Arvioinnin tehtävä

Arvioinnin päämääränä on ohjata ja rohkaista oppilaan oppimista sekä arvioida hänen saavutuksiaan asetettujen tavoitteiden suhteen. Arviointi toimii apuna opettajalle opetuksen kohdentamisessa oppilaiden yksilöllisten tarpeiden perusteella ja luo perustan opetuksen eriyttämiselle.
Tavoitteiden ja arviointiperusteiden tulee olla selkeitä ja oppilaille tiedossa. Arvioinnin ja palautteen tulee aina perustua opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin sekä näistä johdettuihin arviointikriteereihin.
Arviointi ei saa kohdistua oppilaan persoonaan tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin eikä oppilaita tai heidän suorituksiaan saa verrata toisiinsa.
Arvioinnin tulee olla monipuolista ja jatkuvaa, kattaen sekä oppimisen että työskentelyn. Arviointimenetelmät ja -kriteerit tulee suunnitella ottaen huomioon oppilaiden ikäkauden edellytykset. Arvioinnin avulla edistetään myös oppilaan kykyä arvioida omaa suoriutumistaan (itsearviointi).
Apua opettajalle

Arviointikriteerit on laadittu 7–9. luokkien liikunnanopetukseen. Opettajat voivat hyödyntää kriteereitä sellaisenaan tai halutessaan soveltaa, muokata ja tarkentaa niitä oppilaidensa tarpeiden, lähtökohtien ja ikätason mukaisesti.
Tältä sivustolta löytyvät valmiit arvointikriteerit liikuntaympäristöittäin auttavat opettajaa tekemään jatkuvaa havainnointia ja muistiinpanoja. Valmiit arviointikriteerit mahdollistavat arvioinnin tasa-arvoisuuden ja läpinäkyvyyden sekä helpottavat liikunnanopettajan arviointityötä.
Arviointikriteerien lisäksi sivustolta löytyy valmis arviointityökalu (exel) sekä lomakkeita oppilaiden itsearviointiin.
Lähteet: Opetushallitus 2014; Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.